IT-Connection Sp. z o.o.

ikona tel. 22 299 86 50
ikona biuro@it-connection.pl

Rodzaje uszkodzeń dysków twardych i ich objawy

30.03.2020 r.

zdjęcie

Cytując wielkiego greckiego tragika Sofoklesa: „Tylko szlachetne czyny są trwałe” nie możemy oczekiwać od przedmiotów niezniszczalności. Tyczy się to również dysków twardych. Ich żywotność zależy min. od czasu ciągłej pracy nośnika, ilości przechowywanych danych (stopień zapełnienia dysku) oraz warunków w jakich pracują. Z tego powodu występują liczne uszkodzenia takie jak:

  • Uszkodzenia mechaniczne
  • Uszkodzenia elektroniczne
  • Uszkodzenia logiczne
  • Uszkodzenia strefy serwisowej
  • Uszkodzenia termiczne

Konsekwencją powyższych rodzajów awarii może być uszkodzenie bądź całkowita utrata danych zapisanych na dysku.

                Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym rodzajom uszkodzeń. Uszkodzenia mechaniczne są najczęstszymi awariami nośników danych. W większości dotyczą dysków HDD z uwagi na ich wysoką złożoność oraz mechanikę wrażliwą na działanie czynników zewnętrznych. Do uszkodzeń nośników może dojść m.in. na skutek upadku, wstrząsów wywołanych przez np. przenoszenie komputera, uderzenia, zgniecenia czy wilgoć. Te czynniki mają bardziej destrukcyjne działanie podczas pracy nośnika.

W przypadku bardzo poważnych uszkodzeń mechanicznych może nie być możliwości odzyskania danych. Niemniej jednak należy pamiętać, że niekiedy niemożność odzyskania danych związana jest nie z samym uszkodzeniem, lecz z próbą nieumiejętnego ich przywrócenia – we własnym zakresie przez osobę niedoświadczoną. Jest to zatem dość ryzykowne posunięcie, które może skutkować utratą cennych informacji zapisanych na dysku – na zawsze.

Nie panikuj! W przypadku niewielkich, niemal niezauważalnych uszkodzeń możesz spróbować uruchomić nośnik i zgrać swoje dane. W pozostałych sytuacjach powierz dysk specjalistom. Nie ufaj ślepo swoim umiejętnością odzyskania danych, gdyż nigdy nie masz pewności sukcesu. Nasze doświadczenie oraz odpowiedni sprzęt to gwarancja sukcesu.

                Do uszkodzeń o charakterze elektronicznym bardzo często dochodzi na skutek przepięć sieci energetycznej. Innymi powodami takiej usterki mogą być wyładowania atmosferyczne czy zwarcia. Główną przyczyną przepięć jest nieprawidłowa praca zasilacza.

Jakie są tego objawy? Zauważymy całkowity brak reakcji dysku po podłączeniu zasilania. Dysk się nie uruchomi. Czasem potrafimy zaobserwować nadpalenia elektroniki, a nawet poczuć zapach spalenizny. Uszkodzeniu może ulec również elektronika wewnątrz dysku. W większości przypadków są to konsekwencje uszkodzeń elektroniki zewnętrznej.

W przypadku tego typu awarii nośnika najlepiej nie podejmować jakichkolwiek prób samodzielnej naprawy. Choć powszechnie uważa się, że wymiana elektroniki jest prosta, takie działania wymagają sporej wiedzy. Tym bardziej, że niekiedy usterkom ulegać może nie tylko elektronika zewnętrzna, ale również wewnętrzna. Samodzielne próby mogą skutkować nieodwracalną utratą danych zapisanych na nośniku.

                Uszkodzenia logiczne wywołane są uszkodzeniem warstwy logicznej nośnika przy 100% sprawności technicznej dysku. Problem polega na braku możliwości dostania się do danych zapisanych na urządzeniu. Powodów uszkodzeń logicznych może być wiele. Do niektórych z nich należą :

  • Sformatowanie nośnika
  • Uszkodzenie tablicy alokacji plików
  • Skasowanie danych
  • Usunięcie partycji
  • Uszkodzenie sektorów startowych
  • Zarażenie wirusem
  • Zaszyfrowanie danych
  • Błędy aktualizacji bądź reinstalacji systemu

Jak najprościej wykryć błędy? Zauważysz to po braku możliwości odczytu plików, niepoprawnym funkcjonowaniu programów czy wolniejszym uruchamianiu systemu. Samodzielna próba odzyskania danych w sytuacji uszkodzeń logicznych nie jest najlepszym posunięciem. Każde nasze niepowodzenie zwiększa ryzyko utraty danych, praca specjalistów staje się przez to bardziej skomplikowana oraz czasochłonna. Pamiętaj! Po takiej awarii nie nagrywaj niczego na nośnik. Może to doprowadzić do nadpisania danych, przez co odzyskanie poprzednich informacji będzie niemożliwe.

                Strefa serwisowa jest wydzielonym miejscem przechowywania informacji o procedurach operacyjnych. Uszkodzenie tej strefy objawia się najczęściej niewykrywaniem nośnika przez system nawet przy poprawnej jego pracy. Czasem pojawi się informacja, że nasz dysk jest bussy, czyli zajęty. Nieraz dochodzi do sytuacji w której nie odczytuje się żaden sektor dysku. Naprawa w tym przypadku jest procesem skomplikowanym, wymaga wiedzy nie tylko z zakresu budowy nośnika, ale również sposobu jego funkcjonowania.

                Kolejnym typem uszkodzeń są uszkodzenia termiczne. Spowodowane są zazwyczaj zbyt wysoką temperaturą w jakiej pracuje dysk. W konsekwencji dochodzi do przegrzania, a nawet przepalenia się elementów nośnika. Przegrzanie powoduje mikro-odkształcenia z uwagi na rozszerzalność temperaturową materiałów, co prowadzi do degradacji głowicy.

                Wszystkie powyższe usterki prowadzą do utraty danych. Jeśli stracimy tylko nasze prywatne pliki, to konsekwencje tylko nas dotkną. Gdy uszkodzeniu ulegną bazy danych firmy znacząco wpłynie to na jej funkcjonowanie. Zajmujemy się nie tylko odzyskiwaniem danych z dysku, ale również naprawą baz danych, w tym zaszyfrowanych baz danych.